Klasyfikacja dróg i ulic, random

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Klasyfikacja dróg i ulic

 

Klasyfikacja ta jest wspólna w sensie technicznym

 

lPodział ze względu na klasę techniczna (każdej klasie przyporządkowane są odpowiednie parametry techniczne) :l

ü      autostrady – A

ü      drogi ekspresowe – S

ü      główne ruchu przyśpieszonego – GP

ü      główne – G

ü      zbiorcze – Z

ü      lokalne – L

ü      dojazdowe – D

 

Można tu również dokonać podziału ze względu na stopień dostępności i obsługi przyległego terenu:

ü      drogi ogólnodostępne ( G, Z, L i D )

ü      drogi ekspresowe ( S – dostęp na węzłach i skrzyżowaniach,
                                    GP – dostęp jest częściowo ograniczony )

ü      autostrady ( A – dostęp tylko na węzłach)

a także ze względu na przekrój poprzeczny oraz Vproj

 

lDrogi publiczne jak i ulice ze względu na funkcje w sieci drogowej (przynależność) dzielą się na następujące kategorie:l

ü      krajowe – zarządza nimi GDDK i A i jej oddziały ( A, S, GP, wyjątkowo G )

ü      wojewódzkie – zarządzają Urzędy Marszałkowskie
                         i Zarząd Dróg wojewódzkich ( G, Z, wyjątkowo GP )

ü      powiatowe – zarządzają starostowie ( G, Z, wyjątkowo L )

ü      gminne – zarządza burmistrz, wójt, prezydent miasta (L, D, wyjątkowo Z )

              oraz:

ü      zakładowe

ü      leśne

ü      prywatne

    

lPodział pod względem pełnionej funkcji:l

ü      Ruchowe ( A, S, GP, G )

ü      zbierająco – rozprowadzające ( G, Z )

ü      dostępności ( Z, L, D )

 

4.                               Ze względu na organ zarządzający:

ü      drogi publiczne – Minister Infrastruktury

ü      drogi krajowe – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i jej oddziały

ü      drogi wojewódzkie – Urzędy Marszałkowskie

ü      drogi miejskie – WDDM

ü      drogi gminne – samorządy lokalne

ü      drogi zakładowe, prywatne – ich właściciele

 

 

 

 

5.                                                                                Klasyfikacja ulic

ü      miejska droga ekspresowa S – może być elementem ogólnomiejskiego układu drogowego umożliwiającym szybkie połączenie odległych rejonów zespołu miast, kontynuacją zamiejskiej drogi ekspresowej lub połączeniem układu ulic z autostradą. Miejska droga ekspresowa charakteryzuje się rozdzielonymi jezdniami o ruchu jednokierunkowym, dostępem jedynie na węzłach, wyjątkowo na skrzyżowaniach, nie obsługuje bezpośredniego otoczenia. Są one kosztowne, dlatego ich budowa uzasadniona jest tylko w przypadku spodziewanego dużego natężenia ruchu zarówno w okresach szczytowych, jak i ciągu całej doby. Nie powinna przecinać obszarów o dużej intensywności zabudowy mieszkaniowej ze względu na dużą uciążliwość dla otoczenia. Ruch pieszy powinien być prowadzony w pełnej izolacji od jezdni drogi ekspresowej.

ü      ulica główna ruchu przyśpieszonego GP – przeznaczona jest dla wszystkich kategorii użytkowników z możliwością wprowadzenia pewnych ograniczeń. Ulica klasy GP może być: elementem ogólnomiejskiego układu drogowego umożliwiającym szybkie połączenie odległych rejonów dużego miasta lub zespołu miast, kontynuacją zamiejskiej drogi GP lub połączeniem układu ulic z drogami A, S i GP. Ulica GP charakteryzuje się znacznym ograniczeniem dostępności jezdni. Nie powinny przecinać obszarów zwartej zabudowy mieszkaniowej i centrów miast. Chodniki powinny być izolowane od jezdni, a przejścia dla pieszych realizowane za pomocą kładek lub przejść podziemnych.

ü      ulica główna G – jest podstawowym elementem układu komunikacyjnego miasta, niezależnie od jego wielkości, może stanowić kontynuacje drogi G lub połączenie układu z drogami S i GP. Ulica klasy G obsługuje bezpośrednie otoczenie z tym, że konieczne są rozwiązania techniczne i organizacyjne zmniejszające negatywny wpływ tej obsługi na ruch pojazdów.

ü      ulica zbiorcza Z – obsługuje zespół osiedli mieszkaniowych lub tereny przemysłowe. Może stanowić kontynuację drogi G, Z

ü      ulica lokalna L – obsługuje w pełnym zakresie obszar, w którym jest zlokalizowana. Prowadzi komunikacje zbiorową obsługującą dany obszar.

ü      ulica dojazdowa D – obsługuje wyłącznie obiekty bezpośrednio przy niej usytuowane. Ulice tej klasy mogą być projektowane w formie klasycznej lub z zastosowaniem elementów uspokojenia ruchu.

 

 

ü      ulice wyższych klas ( S, GP, G ) mogą pełnić również funkcje klas niższych ( Z, L, D ) wymaga to jednak projektowania dodatkowych jezdni bocznych

ü      komunikacja tramwajowa może być prowadzona ulicami układu podstawowego, wyjątkowo ulicami klasy L

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bloodart.opx.pl
  •