Klasyfikacja dróg i ulic, random
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Klasyfikacja dróg i ulic
Klasyfikacja ta jest wspólna w sensie technicznym
lPodział ze względu na klasę techniczna (każdej klasie przyporządkowane są odpowiednie parametry techniczne) :l
ü autostrady – A
ü drogi ekspresowe – S
ü główne ruchu przyśpieszonego – GP
ü główne – G
ü zbiorcze – Z
ü lokalne – L
ü dojazdowe – D
Można tu również dokonać podziału ze względu na stopień dostępności i obsługi przyległego terenu:
ü drogi ogólnodostępne ( G, Z, L i D )
ü drogi ekspresowe ( S – dostęp na węzłach i skrzyżowaniach,
GP – dostęp jest częściowo ograniczony )
ü autostrady ( A – dostęp tylko na węzłach)
a także ze względu na przekrój poprzeczny oraz Vproj
lDrogi publiczne jak i ulice ze względu na funkcje w sieci drogowej (przynależność) dzielą się na następujące kategorie:l
ü krajowe – zarządza nimi GDDK i A i jej oddziały ( A, S, GP, wyjątkowo G )
ü wojewódzkie – zarządzają Urzędy Marszałkowskie
i Zarząd Dróg wojewódzkich ( G, Z, wyjątkowo GP )
ü powiatowe – zarządzają starostowie ( G, Z, wyjątkowo L )
ü gminne – zarządza burmistrz, wójt, prezydent miasta (L, D, wyjątkowo Z )
oraz:
ü zakładowe
ü leśne
ü prywatne
lPodział pod względem pełnionej funkcji:l
ü Ruchowe ( A, S, GP, G )
ü zbierająco – rozprowadzające ( G, Z )
ü dostępności ( Z, L, D )
4. Ze względu na organ zarządzający:
ü drogi publiczne – Minister Infrastruktury
ü drogi krajowe – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i jej oddziały
ü drogi wojewódzkie – Urzędy Marszałkowskie
ü drogi miejskie – WDDM
ü drogi gminne – samorządy lokalne
ü drogi zakładowe, prywatne – ich właściciele
5. Klasyfikacja ulic
ü miejska droga ekspresowa S – może być elementem ogólnomiejskiego układu drogowego umożliwiającym szybkie połączenie odległych rejonów zespołu miast, kontynuacją zamiejskiej drogi ekspresowej lub połączeniem układu ulic z autostradą. Miejska droga ekspresowa charakteryzuje się rozdzielonymi jezdniami o ruchu jednokierunkowym, dostępem jedynie na węzłach, wyjątkowo na skrzyżowaniach, nie obsługuje bezpośredniego otoczenia. Są one kosztowne, dlatego ich budowa uzasadniona jest tylko w przypadku spodziewanego dużego natężenia ruchu zarówno w okresach szczytowych, jak i ciągu całej doby. Nie powinna przecinać obszarów o dużej intensywności zabudowy mieszkaniowej ze względu na dużą uciążliwość dla otoczenia. Ruch pieszy powinien być prowadzony w pełnej izolacji od jezdni drogi ekspresowej.
ü ulica główna ruchu przyśpieszonego GP – przeznaczona jest dla wszystkich kategorii użytkowników z możliwością wprowadzenia pewnych ograniczeń. Ulica klasy GP może być: elementem ogólnomiejskiego układu drogowego umożliwiającym szybkie połączenie odległych rejonów dużego miasta lub zespołu miast, kontynuacją zamiejskiej drogi GP lub połączeniem układu ulic z drogami A, S i GP. Ulica GP charakteryzuje się znacznym ograniczeniem dostępności jezdni. Nie powinny przecinać obszarów zwartej zabudowy mieszkaniowej i centrów miast. Chodniki powinny być izolowane od jezdni, a przejścia dla pieszych realizowane za pomocą kładek lub przejść podziemnych.
ü ulica główna G – jest podstawowym elementem układu komunikacyjnego miasta, niezależnie od jego wielkości, może stanowić kontynuacje drogi G lub połączenie układu z drogami S i GP. Ulica klasy G obsługuje bezpośrednie otoczenie z tym, że konieczne są rozwiązania techniczne i organizacyjne zmniejszające negatywny wpływ tej obsługi na ruch pojazdów.
ü ulica zbiorcza Z – obsługuje zespół osiedli mieszkaniowych lub tereny przemysłowe. Może stanowić kontynuację drogi G, Z
ü ulica lokalna L – obsługuje w pełnym zakresie obszar, w którym jest zlokalizowana. Prowadzi komunikacje zbiorową obsługującą dany obszar.
ü ulica dojazdowa D – obsługuje wyłącznie obiekty bezpośrednio przy niej usytuowane. Ulice tej klasy mogą być projektowane w formie klasycznej lub z zastosowaniem elementów uspokojenia ruchu.
ü ulice wyższych klas ( S, GP, G ) mogą pełnić również funkcje klas niższych ( Z, L, D ) wymaga to jednak projektowania dodatkowych jezdni bocznych
ü komunikacja tramwajowa może być prowadzona ulicami układu podstawowego, wyjątkowo ulicami klasy L
[ Pobierz całość w formacie PDF ]