Klasyfikacja układów napędowych, FORD MUTT M151
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Konfiguracja układów napędowychOpracował: Robert UrbanikZespół Szkół Mechanicznychw OpoluOgólna klasyfikacja układów napędowychKoła napędzanePrzednieTylneTyp układuPrzednizblokowanyTylnyzblokowanyKlasycznyCentralnyWszystkie czteryNapęd ciągłyNapędodłączalny2 tylne osiesamochoduciężarowegoSzeregowyRównoległyOpisSilnik i wszystkie podzespoły napędowe umieszczone są zprzodu pojazduSilnik i wszystkie podzespoły napędowe umieszczone są ztyłu pojazduSilnik umieszczony z przodu, połączony przez sprzęgło zeskrzynią biegów napędza poprzez przegubowy wałnapędowy koła tylne pojazduSilnik umieszczony przed tylną osią napędza koła tylnepojazduNapęd z silnika poprzez sprzęgło i skrzynię biegówprzekazywany jest do skrzyni rozdzielczej, skąd w sposóbciągły doprowadzany jest do wszystkich kół jezdnychNapęd ze skrzyni rozdzielczej jest dystrybuowany do jednejosi w sposób ciągły, zaś do drugiej włączany jest tylko wrazie potrzeby, włączenie napędu może nastąpićsamoczynnie lub dzięki sterowaniu przez kierowcęNapęd z umieszczonego z przodu silnika doprowadzany jestdo pierwszego z tylnych mostów (mostu przelotowego), zktórego przechodzi do drugiego tylnego mostu.Napęd ze skrzyni rozdzielczej doprowadzany jestindywidualnie do każdego z dwóch tylnych mostówKlasyfikacja systemów napęduTyp napęduNapędkonwencjonalnyNapęd elektrycznyOpisJednostką napędową jest silnik spalinowy, a układ składa się zmechanicznych lub hydromechanicznych zespołów napędowychJednostką napędową jest silnik elektryczny występujący w połączeniuz innymi zespołami napędowymi (sprzęgło, skrzynia biegów, most) lubsilniki elektryczne wprost napędzające koła samochoduWystępują w nim dwa źródła energii, z których jedno zwanepierwotnym (tłokowy silnik spalinowy) wytwarza energię, zaś drugie(wtórne) akumuluje energię, i może ją wykorzystać do napędu silnikaelektrycznegoW piastach przedniej osi znajdują się silniki hydrostatyczne z 8cylindrami rozmieszczonymi gwiazdowo. W każdym z nich porusza siętłok z obrotową rolką .Pod wpływem ciśnienia oleju rolki tłokanapierają na pierścień z krzywką i wyzwalają moment obrotowy.Napęd ten stosowany jest w maszynach roboczychNapęd hybrydowyNapędhydrostatycznyZastosowania różnych napędówRodzaj napęduKlasycznyPrzedni zblokowanyTylny zblokowanyCentralny4x4HybrydowyHydrostatycznyElektrycznyObszar zastosowańNiektóre duże samochody osobowe, limuzyny, samochodyciężarowePowszechnie stosowany w małych i średniej wielkościsamochodach osobowychObecnie używany bardzo rzadkoW samochodach sportowych, wyścigowych, niektórychautobusach (napęd podpodłogowy)W samochodach terenowych, SUV, osobowych uterenowionychW niektórych luksusowych modelach samochodów osobowychW niektórych maszynach roboczychW pojazdach eksperymentalnych i ekologicznych małychpojazdach miejskichUmieszczenie silnikaSilnik umieszczony może być :●Poprzecznie-w napędzie przednim lub tylnymzblokowanym●Podłużnie– w napędzie klasycznym, centralnym,rzadziej w napędach zblokowanych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]