Kolonia, nr 54 maj, nr 54 poprawione
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kolonia jest kontynuacją rocznej pracy gromady. Aby stała się niezapomnianym przeżyciem, zarówno dla zuchów, jak i dla Was, trzeba się do niej zawczasu dobrze przygotować, a zbieranie materiałów (tzw. worka z tworzywem, czyli pomysłów na zabawy, majsterki etc.) warto zacząć już dziś. Niedługo otrzymacie zobowiązujące terminy złożenia planów pracy kolonii, nie zaszkodzi, więc już teraz zabrać się do pracy.
Kolonia – żaden pikuś...
Przymierzając się do planowania kolonii należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Dokąd pojedziemy? Kiedy i na jak długo – zwykle 21 dni? Z kim? Czy będzie to kolonia samodzielna jednej gromady w budynku czy też pod namiotami? Czy pojedziecie z kilkoma innymi, zaprzyjaźnionymi gromadami? Ilu i jakich będziecie mieli uczestników kolonii? Oraz oczywiście, z jaką kadrą przyjdzie Wam współpracować. Te informacje powinny się znaleźć w pierwszym punkcie planu pracy kolonii, czyli w tzw. założeniach organizacyjnych kolonii. Następnie czeka Was niezwykły, choć trzeba przyznać przyjemny, wysiłek intelektualny związany ze stworzeniem i napisaniem programu kolonii (założenia programowe). Pisząc program kolonii pamiętajcie, że czeka Was wiele dni wspólnej zabawy z zuchami, zabawy, podczas której dzieci powinny zdobyć szereg nowych wiadomości i umiejętności, stać się dużo bardziej samodzielne, uczyć się norm życia społecznego. Z drugiej strony, jeśli naprawdę zależy Wam na zorganizowaniu i przeprowadzeniu wspaniałej kolonii trzeba liczyć się z faktem, że będzie to dla Was bardzo duży wysiłek. Tak! Wysiłek fizyczny i psychiczny, przynoszący jednak wiele radości i satysfakcji. Dlatego też w dużej mierze to właśnie od dobrze napisanego programu będzie zależało Wasze i oczywiście zuchów samopoczucie na kolonii. Aby program kolonii był atrakcyjny musicie przede wszystkim wymyślić nośną fabułę kolonii – pozwalającą na zawarcie w niej cykli sprawnościowych i imprez kolonijnych. Kolonie, w których uczestniczyłam były zwykle wyprawami po coś, np.: ,,Ekspedycja w świat bajkowego profesora Anastazego”, „Rejs na błękitnej chmurze po dobry pomysł, uśmiechy małe i duże”; lub też krainami, gdzie zaistniała sytuacja, w której nieodzowna była pomoc zuchów np.: „Niespodziankodocja”. Przy dobieraniu sprawności na kolonię powinniście: wyeliminować sprawności już zdobyte przez zuchy, przeanalizować warunki lokalizacyjne terenu, by wykorzystać je do świetnej zabawy, uwzględnić możliwości przygotowania kadry programowej do realizacji sprawności (wiedza, materiały do gawęd, piosenki i pląsy, gry, majsterki), uwzględnić zainteresowania zuchów, dobierać sprawności tak, aby fabuła kolonii tworzyła jedną całość – odpowiednie przejście jednej sprawności w drugą. Na zdobywanie sprawności należy przewidzieć 3-4 dni. Można także oprzeć fabułę kolonii na zdobywaniu jakiejś sprawności (np. Marynarz, Kosmonauta, Pan Kleks), a pozostałe będą w nią wplecione i podporządkowane.
Z mojej strony pozostaje życzyć wiele cierpliwości przy pracy, zarówno na jak i przed kolonią. Pamiętajcie, że jest ona również dla Was ;)
Na podstawie przeróżnych źródeł i materiałów
Justyna Stuczyńska
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]