Konspekt lekcji godziny wychowawczej dla klasy V, Edukacja, ► Edukacja, ♣ Pedagogika różne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Konspekt lekcji godziny wychowawczej dla klasy V
Temat. Rozpoznawanie i wyrażanie emocji
Cele
1. Zdobywanie umiejętności nazywania i dostrzegania własnych emocji oraz doświadczania emocji
2. Rozwijanie umiejętności interpretowania „mowy ciała”
3. Poznanie sposobów wyrażania emocji
Formy pracy
Praca grupowa i indywidualna
Metody pracy
Burza mózgów, pogadanka
Pomoce dydaktyczne
Tekst z opowiadaniem, czysty arkusz papieru, arkusz z twarzami wyrażającymi różne emocje, muzyka „techno”, puzzle z hasłem
Wprowadzenie
Wszyscy siedzą z zamkniętymi oczami. Nauczyciel objaśnia, że ta osoba, która poczuje jego dotyk na ramieniu ma wyjść na środek i zaśpiewać drugą zwrotkę „Hymnu”. Po paru sekundach chodzenia między ławkami nauczyciel każe uczniom otworzyć oczy.
Nauczyciel zadaje pytanieJak się czuliście w czasie tej zabawy?
Uczniowie nazywają swoje uczucia np. strach, lęk, niepewność itp.
Nauczyciel objaśnia, że to co odczuwali w czasie tej zabawy są emocje. Emocje mogą być pozytywne bądź negatywne.
Praca w grupach (2 grupy)
Uczniowie zastanawiają się jakie uczucia ogrywają ważną rolę w życiu człowieka. Jedna grupa wypisuje uczucia przyjemne a druga przykre. Zapisują je na arkuszu papieru i prezentują je drugiej grupie.
Zabawa „ nakręcane zabawki”, „roboty”
Każdy uczeń staje się zabawką lub robotem, które poruszają się w rytm muzyki „techno”. Nauczyciel prosi, aby koniec i początek ruchu był wyraźnie zaznaczony. Muzyka cichnie zabawki zatrzymują się.
Nauczyciel zadaje pytania1. Jak się czuliście w czasie tej zabawy?
( Zabawki, roboty nie wyrażają żadnych emocji – śmiechu, płaczu, nie marszczą brwi?)
2. Czy roboty potrafią wyrażać emocje (uczucia) ?
( Roboty nie reagują mimiką twarzy ani gestów, niemożliwe jest wprowadzenie do ich pamięci kombinacji wszystkich okoliczności, w jakich ludzie się znajdują i co odczuwają )
Nauczyciel wiesza na tablicy hasło: Wyrażanie emocji jest wielką sztuką. Można je okazywać na wiele sposobów.
Uczniowie odczytują to hasło na głos. Nauczyciel stwierdza że o tym jakie są to sposoby uczniowie dowiedzą się z dalszej części lekcji.
Nazywanie i rozpoznawanie uczuć innych osób.
Uczniowie otrzymują kartę z twarzami osób wyrażającymi różne emocje. Ich zadaniem jest podać nazwy tych emocji.
Ćwiczenie - odgrywanie ról.
Kilku uczniów losuje kartki z nazwami emocji. Kolejno za pomocą mowy ciała prezentują nazwy zapisane na kartkach. Pozostali uczniowie zgadują, jakie emocje przedstawia dana osoba.
Zabawa w lektora.
Prowadzący wybiera fragment z gazety lub książki, następnie wybiera trzech uczniów – każdy czyta zadany fragment bez przygotowania według określonej przez prowadzącego roli.
Np. - czytać tak, jak sprawozdawca komentuje ostatnie metry wyścigów
bardzo wesołym głosem
bardzo smutnym głosem
Podsumowanie.
Uczniowie zapisują na tablicy różne sposoby wyrażania emocji np.:
Słowa (mowa, pismo)
Ton i modulacja głosu
Mowa ciała
Mimika twarzy
Działanie
Podziękowanie...
Przygotowała:
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]