Klasa I - nowe wymagania,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
 Kryteria oceniania osiągnięć ucznia klasy I LO ustalone na podstawie programu nauczania DKOS- 4015- 64/ 02 z popr. aut.

 

1.      Uczeń dopuszczający potrafi:

 

WIADOMOŚCI

 

ü      Wymienić tytuły i autorów utworów literackich wskazanych w liście lektur

      ( zapamiętane),

ü      Podać główne idee literatury starożytnej, średniowiecznej i tekstów kultury nawiązujących do śródziemnomorskich korzeni(zapamiętane),

ü      Odtworzyć z pamięci definicje pojęć; mit, topos, motyw, antyk, Biblia, myślenie mityczne Stary i Nowy Testament, motyw biblijny i kultura rycerska( zapamiętane),

ü      Wskazać ramy chronologiczne epok literackich ( zapamiętane),

ü      Wykazać się znajomością nazw i pojęć gatunków literackich( zapamiętane),

ü      Zidentyfikować motywy mitologiczne i biblijne w tekście kultury(zapamiętane),

ü      Znać pojęcia znaku językowego komunikacji językowej, pojęcia: stylu, stylistyki, stylizacji, dialektu i gwary( zapamiętane),

ü      Wygłosić z pamięci tekst poetycki, fragment prozy( zapamiętane).

ü      Wskazać cechy kultury śródziemnomorskiej, średniowiecznej, renesansowej, barokowej i oświeceniowej w czytanych tekstach(rozumiane)

ü      Odróżnić gatunki literackie różnych epok (rozumiane),

ü      Wskazać różnice między językiem mówionym a pisanym(rozumiane),

ü      Odróżnić rodzaje stylów funkcjonalnych (rozumiane),

ü      Wskazać cechy dialogu i monologu( rozumiane).

 

UMIEJĘTNOŚCI

 

ü      Określić podstawowe wartości tradycji biblijnej i rycerskiej w różnych tekstów kultury, także późniejszych epok ( sytuacja typowa),

ü      Opisać cechy poznanych gatunków literackich (sytuacja typowa),

ü      Opisać postawy bohaterów literackich (sytuacja typowa),

ü      Określić podstawowe wartości występujące w różnych tekstach kultury śródziemnomorskiej( sytuacja typowa),

ü      Podjąć próbę napisania rozprawki, relacji, notatki, planu( sytuacja typowa),

ü      Wskazać nawiązania do kultury antycznej w tekstach późniejszych epok(sytuacja problemowa),

ü      Ocenić wartości tradycji biblijnej i kultury rycerskiej w różnych tekstach kultury (sytuacja problemowa),

ü      Podjąć próbę dyskusji(sytuacja problemowa)

 

2.      Uczeń dostateczny potrafi to, co na ocenę dopuszczającą i ponadto:

 

WIADOMOŚCI

 

ü      Podać cechy utworów antycznych, średniowiecznych, renesansowych, barokowych oświeceniowych (zapamiętane),

ü      Wygłosić z pamięci krótkie przemówienie ( zapamiętane).

ü      Sparafrazować własnymi słowami pojęcie „klasycyzmu”, sarmatyzmu (rozumiane)

ü      Streścić fragmenty lektury podstawowej, wątki lektur, (rozumiane),

ü      Wyjaśnić pojęcia mityzacja i demityzacja rzeczywistości(rozumiane),

ü      Wyjaśnić definicję oraz istotę toposu symbolu, alegorii, metafory(rozumiane),

ü      Wskazać różne źródła kultury europejskiej, kultury rycerskiej, sarmackiej(rozumiane),

ü      Rozróżnić wartości etyczne i estetyczne w tekstach kultury(rozumiane),

ü      Podać przykłady motywów mitologicznych i biblijnych(rozumiane),

ü      Wskazać motywy klasyczne w literaturze renesansu i oświecenia(rozumiane),

ü      Posługiwać się terminami związanymi z kulturą antyku, rycerską i tradycją chrześcijańską (rozumiane),

ü      Wyjaśnić pojęcia: rycerskość, idealizm (rozumiane),

ü      Zilustrować przykładem motywy biblijne, rycerskie (rozumiane),

ü      Wskazać komponenty komunikatu językowego(rozumiane),

ü      Rozróżnić werbalne i niewerbalne środki komunikacji(rozumiane),

ü      Rozróżnić błędy wymowy współczesnej polszczyzny(rozumiane).

 

UMIEJĘTNOŚCI

 

ü      powiązać fakty literackie z wydarzeniami historycznymi(sytuacja typowa),

ü      określić szerszy zasięg wartości, niesionych przez różne teksty kultury związane z Biblią, kulturą średniowiecza, renesansu, baroku i oświecenia (sytuacja typowa),

ü      scharakteryzować rolę jednostki w społeczeństwie(sytuacja typowa),

ü      scharakteryzować sylwetkę humanisty, obywatela i różne wzory osobowe niesione przez literaturę epok(sytuacja typowa),

ü      określić sposób opisu świata w różnych utworach literackich(sytuacja typowa),

ü      posługiwać się różnymi formami wypowiedzi jak: rozprawka, relacja, notatka, plan konspekt, sprawozdanie, dyskusja, recenzja, referat, streszczenie, interpretacja utworu literackiego(sytuacja typowa),

ü      prowadzić korespondencję prywatną i podjąć próby korespondencji urzędowej(sytuacja typowa).

ü      Ocenić różne ograniczenia życia jednostki przedstawione w tekstach poznawanych epok(sytuacja problemowa),

ü      Odczytywać zabiegi stylizacyjne w tekście literackim(sytuacja problemowa),

ü      Oceniać retoryczne środki perswazji i ekspresji(sytuacja problemowa).

 

3.      Uczeń dobry potrafi to, co na ocenę dostateczną i ponadto:

 

WIADOMOŚCI

ü      Zapamiętać terminy filozoficzne i z zakresu teorii sztuki (zapamiętane),

ü      Objaśnić funkcjonowanie Biblii i mitów w kulturze dziejów (rozumiane),

ü      Objaśnić funkcjonowanie etosu rycerskiego w kulturze europejskiej (rozumiane),

ü      Przywołać z pamięci przykłady postaw bohaterów z tych epok (rozumiane),

ü      Rozróżniać pojęcia fikcji i fantastyki literackiej(rozumiane),

ü      Rozumieć pojęcie groteski(rozumiane),

 

UMIEJĘTNOŚCI

 

ü      Scharakteryzować omawiane epoki kulturowe (sytuacja typowa),

ü      Wykazać funkcjonowanie motywów antycznych i biblijnych w literaturze późniejszych epok(sytuacja typowa),

ü      Scharakteryzować idee filozoficzne omawianych epok(sytuacja typowa),

ü      Porównywać różne dziedziny sztuki(sytuacja typowa),

ü      Sklasyfikować i objaśnić funkcje środków stylistycznych w różnych tekstach kultury omawianych epok(sytuacja typowa),

ü      Charakteryzować postawy bohaterów literackich w kontekście epoki(sytuacja typowa),

ü      Powiązać fakty literackie z kontekstami ze wskazaniem dominanty interpretacyjnej( sytuacja typowa),

ü      Analizować typowe dla epoki teksty ze wskazaniem dominanty interpretacyjnej(sytuacja typowa),

ü      Określić różnice i podobieństwa w odczytywaniu, funkcjonowaniu motywów mitologicznych, biblijnych oraz toposów w literaturze różnych epok(sytuacja typowa),

ü      Porównywać motywy filozofii antycznej z wzorcami osobowymi renesansu i innych epok( sytuacja typowa),

ü      Porównywać motywy filozofii antycznej z wzorcami osobowymi renesansu i innych epok(sytuacja typowa),

ü      Dostrzegać manipulację i agresję językową ( sytuacja typowa),

ü      Rozwiązywać problemy postawione w toku pracy nad lekturą(s. problemowa),

ü      Oceniać sytuacje, zjawiska, postawy zaprezentowane przez literaturę np. cechy kultury sarmackiej ( s. problemowa),

ü      Gromadzić, porządkować i wykorzystywać w wypowiedziach ustnych i pisemnych materiały z różnych źródeł o literaturze lub innych dziedzin sztuki(s. problemowa),

ü      Analizować model komunikacji językowej, w tym model komunikacji w tekście artystycznym(s. problemowa),

ü      Rozpoznawać błędy fonetyczne o podłożu gwarowym(s. problemowa),

ü      Komponować wypowiedź oratorską, stosować „ chwyty erystyczne”

ü      (s. problemowa),

ü      Opisywać rodzaje środków językowych w tekstach należących do różnych stylowych odmian języka( s. problemowa),

ü      Biegle prowadzić korespondencję urzędową (s. problemowa).

 

4.      Uczeń bardzo dobry potrafi to, co na ocenę dobrą i ponadto:

 

WIADOMOŚCI

ü     Przywołać z pamięci terminy związane z teorią literatury (zapamiętane),

ü      Wygłaszać z pamięci przemówienia okolicznościowe( zapamiętane),

ü      Zapamiętywać główne wątki wypowiedzi: przedmówcy w dyskusji lub wykładowcy( zapamiętane),

ü      Zapamiętywać przebieg notowanej lekcji ( zapamiętane),

ü      Parafrazować wypowiedź przedmówcy lub wykładowcy( rozumiane),

ü      Rozróżniać wieloznaczność słów i wypowiedzi w retorycznym użyciu języka

ü...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bloodart.opx.pl
  •