Klasa I - nowe wymagania,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kryteria oceniania osiągnięć ucznia klasy I LO ustalone na podstawie programu nauczania DKOS- 4015- 64/ 02 z popr. aut.
1. Uczeń dopuszczający potrafi:
WIADOMOŚCI
ü Wymienić tytuły i autorów utworów literackich wskazanych w liście lektur
( zapamiętane),
ü Podać główne idee literatury starożytnej, średniowiecznej i tekstów kultury nawiązujących do śródziemnomorskich korzeni(zapamiętane),
ü Odtworzyć z pamięci definicje pojęć; mit, topos, motyw, antyk, Biblia, myślenie mityczne Stary i Nowy Testament, motyw biblijny i kultura rycerska( zapamiętane),
ü Wskazać ramy chronologiczne epok literackich ( zapamiętane),
ü Wykazać się znajomością nazw i pojęć gatunków literackich( zapamiętane),
ü Zidentyfikować motywy mitologiczne i biblijne w tekście kultury(zapamiętane),
ü Znać pojęcia znaku językowego komunikacji językowej, pojęcia: stylu, stylistyki, stylizacji, dialektu i gwary( zapamiętane),
ü Wygłosić z pamięci tekst poetycki, fragment prozy( zapamiętane).
ü Wskazać cechy kultury śródziemnomorskiej, średniowiecznej, renesansowej, barokowej i oświeceniowej w czytanych tekstach(rozumiane)
ü Odróżnić gatunki literackie różnych epok (rozumiane),
ü Wskazać różnice między językiem mówionym a pisanym(rozumiane),
ü Odróżnić rodzaje stylów funkcjonalnych (rozumiane),
ü Wskazać cechy dialogu i monologu( rozumiane).
UMIEJĘTNOŚCI
ü Określić podstawowe wartości tradycji biblijnej i rycerskiej w różnych tekstów kultury, także późniejszych epok ( sytuacja typowa),
ü Opisać cechy poznanych gatunków literackich (sytuacja typowa),
ü Opisać postawy bohaterów literackich (sytuacja typowa),
ü Określić podstawowe wartości występujące w różnych tekstach kultury śródziemnomorskiej( sytuacja typowa),
ü Podjąć próbę napisania rozprawki, relacji, notatki, planu( sytuacja typowa),
ü Wskazać nawiązania do kultury antycznej w tekstach późniejszych epok(sytuacja problemowa),
ü Ocenić wartości tradycji biblijnej i kultury rycerskiej w różnych tekstach kultury (sytuacja problemowa),
ü Podjąć próbę dyskusji(sytuacja problemowa)
2. Uczeń dostateczny potrafi to, co na ocenę dopuszczającą i ponadto:
WIADOMOŚCI
ü Podać cechy utworów antycznych, średniowiecznych, renesansowych, barokowych oświeceniowych (zapamiętane),
ü Wygłosić z pamięci krótkie przemówienie ( zapamiętane).
ü Sparafrazować własnymi słowami pojęcie „klasycyzmu”, sarmatyzmu (rozumiane)
ü Streścić fragmenty lektury podstawowej, wątki lektur, (rozumiane),
ü Wyjaśnić pojęcia mityzacja i demityzacja rzeczywistości(rozumiane),
ü Wyjaśnić definicję oraz istotę toposu symbolu, alegorii, metafory(rozumiane),
ü Wskazać różne źródła kultury europejskiej, kultury rycerskiej, sarmackiej(rozumiane),
ü Rozróżnić wartości etyczne i estetyczne w tekstach kultury(rozumiane),
ü Podać przykłady motywów mitologicznych i biblijnych(rozumiane),
ü Wskazać motywy klasyczne w literaturze renesansu i oświecenia(rozumiane),
ü Posługiwać się terminami związanymi z kulturą antyku, rycerską i tradycją chrześcijańską (rozumiane),
ü Wyjaśnić pojęcia: rycerskość, idealizm (rozumiane),
ü Zilustrować przykładem motywy biblijne, rycerskie (rozumiane),
ü Wskazać komponenty komunikatu językowego(rozumiane),
ü Rozróżnić werbalne i niewerbalne środki komunikacji(rozumiane),
ü Rozróżnić błędy wymowy współczesnej polszczyzny(rozumiane).
UMIEJĘTNOŚCI
ü powiązać fakty literackie z wydarzeniami historycznymi(sytuacja typowa),
ü określić szerszy zasięg wartości, niesionych przez różne teksty kultury związane z Biblią, kulturą średniowiecza, renesansu, baroku i oświecenia (sytuacja typowa),
ü scharakteryzować rolę jednostki w społeczeństwie(sytuacja typowa),
ü scharakteryzować sylwetkę humanisty, obywatela i różne wzory osobowe niesione przez literaturę epok(sytuacja typowa),
ü określić sposób opisu świata w różnych utworach literackich(sytuacja typowa),
ü posługiwać się różnymi formami wypowiedzi jak: rozprawka, relacja, notatka, plan konspekt, sprawozdanie, dyskusja, recenzja, referat, streszczenie, interpretacja utworu literackiego(sytuacja typowa),
ü prowadzić korespondencję prywatną i podjąć próby korespondencji urzędowej(sytuacja typowa).
ü Ocenić różne ograniczenia życia jednostki przedstawione w tekstach poznawanych epok(sytuacja problemowa),
ü Odczytywać zabiegi stylizacyjne w tekście literackim(sytuacja problemowa),
ü Oceniać retoryczne środki perswazji i ekspresji(sytuacja problemowa).
3. Uczeń dobry potrafi to, co na ocenę dostateczną i ponadto:
WIADOMOŚCI
ü Zapamiętać terminy filozoficzne i z zakresu teorii sztuki (zapamiętane),
ü Objaśnić funkcjonowanie Biblii i mitów w kulturze dziejów (rozumiane),
ü Objaśnić funkcjonowanie etosu rycerskiego w kulturze europejskiej (rozumiane),
ü Przywołać z pamięci przykłady postaw bohaterów z tych epok (rozumiane),
ü Rozróżniać pojęcia fikcji i fantastyki literackiej(rozumiane),
ü Rozumieć pojęcie groteski(rozumiane),
UMIEJĘTNOŚCI
ü Scharakteryzować omawiane epoki kulturowe (sytuacja typowa),
ü Wykazać funkcjonowanie motywów antycznych i biblijnych w literaturze późniejszych epok(sytuacja typowa),
ü Scharakteryzować idee filozoficzne omawianych epok(sytuacja typowa),
ü Porównywać różne dziedziny sztuki(sytuacja typowa),
ü Sklasyfikować i objaśnić funkcje środków stylistycznych w różnych tekstach kultury omawianych epok(sytuacja typowa),
ü Charakteryzować postawy bohaterów literackich w kontekście epoki(sytuacja typowa),
ü Powiązać fakty literackie z kontekstami ze wskazaniem dominanty interpretacyjnej( sytuacja typowa),
ü Analizować typowe dla epoki teksty ze wskazaniem dominanty interpretacyjnej(sytuacja typowa),
ü Określić różnice i podobieństwa w odczytywaniu, funkcjonowaniu motywów mitologicznych, biblijnych oraz toposów w literaturze różnych epok(sytuacja typowa),
ü Porównywać motywy filozofii antycznej z wzorcami osobowymi renesansu i innych epok( sytuacja typowa),
ü Porównywać motywy filozofii antycznej z wzorcami osobowymi renesansu i innych epok(sytuacja typowa),
ü Dostrzegać manipulację i agresję językową ( sytuacja typowa),
ü Rozwiązywać problemy postawione w toku pracy nad lekturą(s. problemowa),
ü Oceniać sytuacje, zjawiska, postawy zaprezentowane przez literaturę np. cechy kultury sarmackiej ( s. problemowa),
ü Gromadzić, porządkować i wykorzystywać w wypowiedziach ustnych i pisemnych materiały z różnych źródeł o literaturze lub innych dziedzin sztuki(s. problemowa),
ü Analizować model komunikacji językowej, w tym model komunikacji w tekście artystycznym(s. problemowa),
ü Rozpoznawać błędy fonetyczne o podłożu gwarowym(s. problemowa),
ü Komponować wypowiedź oratorską, stosować „ chwyty erystyczne”
ü (s. problemowa),
ü Opisywać rodzaje środków językowych w tekstach należących do różnych stylowych odmian języka( s. problemowa),
ü Biegle prowadzić korespondencję urzędową (s. problemowa).
4. Uczeń bardzo dobry potrafi to, co na ocenę dobrą i ponadto:
WIADOMOŚCI
ü Przywołać z pamięci terminy związane z teorią literatury (zapamiętane),
ü Wygłaszać z pamięci przemówienia okolicznościowe( zapamiętane),
ü Zapamiętywać główne wątki wypowiedzi: przedmówcy w dyskusji lub wykładowcy( zapamiętane),
ü Zapamiętywać przebieg notowanej lekcji ( zapamiętane),
ü Parafrazować wypowiedź przedmówcy lub wykładowcy( rozumiane),
ü Rozróżniać wieloznaczność słów i wypowiedzi w retorycznym użyciu języka
ü...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]