Klawiatura, UTK

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

1.Klawiatura komputerowa – uporządkowany zestaw służący do ręcznego sterowania urządzeniem lub ręcznego wprowadzania . W zależności od spełnianej funkcji klawiatura zawiera różnego rodzaju klawisze – alfabetyczne, cyfrowe, znaków specjalnych, funkcji specjalnych, o znaczeniu definiowanym przez użytkownika.


    Klawisze w klawiaturze o rozszerzonej konfiguracji są zgrupowane w cztery wyraźnie oddzielone bloki:

·         blok klawiszy alfanumerycznych (blok centralny);

·         Klawisze funkcyjne (F1, F2 ..F12);

·         klawisze sterowania kursorem (Home, End itd);

·         klawisze numeryczne (N/luck, 1, 2.. itd).

 

Zestawienie funkcji poszczególnych klawiszy które należy bezwzględnie opanować:

·         Enter - naciśnięcie tego klawisza oznacza z reguły zakończenie wprowadzania danych, a ponadto: zatwierdzenie wykonywanej operacji, wprowadzenie pustego wiersza, zakończenie akapitu z jednoczesnym przesunięciem kursora na początek kolejnego wiersza.

·         Tab - klawisz tabulacji, przesuwa kursor w prawo o określoną ilość pustych znaków - najczęściej o 5 lub 10.

·         Shift - działa tylko w połączeniu z innymi klawiszami. Umożliwia wprowadzanie do tekstu dużych liter, pozwala wprowadzać litery (symbole) z górnej części klawiszy opisanych podwójnie.

·         Caps Lock - działa jak przełącznik. Po wciśnięciu tego klawisza zapala się lampka kontrolna umieszczona na klawiaturze nad blokiem klawiszy numerycznych. Przy załączonej diodzie wprowadzamy tylko duże litery. Ponowne naciśnięcie powoduje przełączenie w tryb małych liter.

·         ALT - podobnie jak Shift działa tylko razem z innymi klawiszami. Klawisz Altprawy  pozwala wpisywać polskie litery z ogonkami jak: ą, ę...ż.

·         Ctrl - tak jak klawisz Alt i Shift użyty w połączeniu z innymi klawiszami zmienia ich działanie.

·         Backspace - przesuwa kursor w lewo z jednoczesnym wymazaniem znaku. Służy również do usunięcia pustego wiersza jeżeli kursor znajduje się na początku tego wiersza.

·         Esc - wciśnięcie tego klawisza zazwyczaj powoduje zaniechanie wykonania pewnej operacji lub cofnięcie się w działaniach o jedno polecenie.

·         F1 - F12 - klawisze funkcyjne w celu wydawania poleceń komputerowi. Ich działania zależy od programu, z którego w danej chwili korzystamy. Przyjęto, że klawisz F1 wywołuje Pomoc.

·         Delete - przesuwa kursor w prawo z jednoczesnym wymazaniem tego znaku. Działa podobnie jak klawisz Backspace ale w kierunku odwrotnym.

·         Home - przenosi kursor na początek wiersza w którym się znajduje.

·         End - przenosi kursor na koniec wiersza w którym się znajduje.

·         Page Up - przesuwa kursor o jedną stronę w górę. Najczęściej o 12 wierszy.

·         Page Down - przesuwa kursor o jedną stronę w dół. Najczęściej o 12 wierszy.

·         Print Scren - pozwala skopiować do schowka obraz wyświetlany na ekranie monitora lub wydrukowany na drukarce.

·         Scroll Lock - blokuje możliwość przewijania tekstu na ekranie.

·         Pause lu Break - naciśnięty jednoczenie z klawiszem Ctrl powoduje zatrzymanie lub przerwanie działania wszystkich komend DOS oraz niektórych programów.

·         - przesuwa kursor o jeden znak w prawo lecz nie wymazuje znaku.

·         - przesuwa kursor o jeden znak w lewo lecz nie wymazuje znaku.

·         - przesuwa kursor o jeden wiersz w górę jeśli ten wierz występuje (również pusty).

·         - przesuwa kursor o jeden wiersz w dół jeśli ten wierz występuje (również pusty).

·         N/Lock - włącza/wyłącza blok klawiszy numerycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Mysz (z mouse) – używane podczas pracy z .

-Mysz mechaniczna (mysz "kulkowa") Najstarszym typem myszy jest mysz mechaniczna. W urządzeniu tym wykorzystuje się metalową (ciężką) kulkę pokrytą gumą (substancją o dużym względem większości materiałów) oraz system rolek.  -Mysz diodowa (mysz optyczna) Nowszym rozwiązaniem jest tzw. mysz optyczna. W podstawie takiej myszy zainstalowana jest jedna lub więcej diod elektroluminescencyjnych oświetlających powierzchnię pod myszą, ogniskująca oraz matryca        -Mysz laserowaJednym z najnowszych rozwiązań jest zastosowanie zamiast diod świecących, co jeszcze bardziej podnosi rozdzielczość myszy, a tym samym jej czułość.KOT-Trackball (kot, manipulator kulkowy) lub innego urządzenia elektronicznego (np. telefonu), służy do interakcji użytkownika z systemem operacyjnym i programami. Jest to kulka umieszczana w niektórych klawiaturach pod najniższym rzędem klawiszy (może to też być osobne urządzenie). Niekiedy nazywane nieformalnie i żartobliwie kotem (dla odróżnienia od ). Wygląda jak mechaniczna mysz komputerowa odwrócona do góry kulką.

 

 

·         mechaniczno-optyczny - kulka porusza rolkami, na których zamocowane są elementy przesłaniające czujniki optyczne

·         optyczny - kulka pokryta jest wzorem, światło odbijane w różny sposób od elementów wzoru pada na czujnik optyczny; zmiany w oświetleniu czujnika przekładane są na ruch kursora

 Touchpad, trackpad ( gładzik) – panel dotykowy, często spotykane w , zastępujące .Najczęściej spotykaną metodą działania touchpada jest wyczuwanie palca (dlatego nie reaguje on np. na ołówek ani dłoń w rękawiczce). Czujniki pojemności umieszczone są w osiach (poziomych i pionowych). Zmianę położenia palca odczytuje się jako przesunięcie punktu o określonej pojemności elektrycznej.      3 INNETablet (rzad. digitizer) – służące przede wszystkim do rysowania elementów graficznych na komputerze, choć z powodzeniem może działać w zastępstwie .           \Dżojstik ( joystick, od joy – zabawa, stick – patyk, drążek) – , manipulator służący do sterowania ruchem obiektów na ekranie. W podstawowej wersji zbudowany z wychylnego drążka zamocowanego na podstawce, którego przechylenie w odpowiednim kierunku powoduje stosowną reakcję sterowanego obiektu, oraz w przyciski uruchamiające przypisane im działania i dodatkowe funkcje sterujące, znajdujące się na podstawce i samym drążku.    Joypad, pad ( joypad, gamepad) – urządzenie sterujące używane w i . Standardowo jest dodawany do każdego zestawu z . Każdy producent opracowuje unikatowy dla danej konsoli model, dlatego ważne jest wybranie kontrolera odpowiedniego dla danego urządzenia.

Pióro elektroniczne umożliwia wygodne pisanie po tablicy interaktywnej.Jest to wskażnik do tablicy interaktywnej posiadający funkcje myszy komputerowej , lewy i prawy przycisk . Dwa przyciki sterujące są aktywowane poprzez nacisk.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bloodart.opx.pl
  •