Klus-StaĹ„ska D., Podręczniki Akademickie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska,
Pedagogika wczesnoszkolna
, Warszawa 2009,
ISBN 978-83-7644-018-7, © by WAiP 2009
Komitet Naukowy
prof. dr hab. Teresa Hejnicka-Bezwińska, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
prof. dr hab. Henryka Kwiatkowska, Uniwersytet Warszawski
prof. dr hab. Andrzej Bogaj, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
prof. dr hab. Zbigniew Kwieciński, Dolnośląska Szkoła Wyższa
prof. dr hab. Zbyszko Melosik, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
prof. dr hab. Marian Nowak, Katolicki Uniwersytet Lubelski
D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska,
Pedagogika wczesnoszkolna
, Warszawa 2009,
ISBN 978-83-7644-018-7, © by WAiP 2009
Wydawcy:
Iwona Zarzycka, Bożenna Żółtowska
Redaktor:
Ewa Skalska
Opracowanie typograiczne serii:
Marek Stańczyk
Projekt okładki i stron tytułowych:
Janusz Fajto
Fotograie na okładce:
archiwum Autorek
Indeks osób:
Zdzisława Ziembińska
ISBN: 978-83-7644-018-7
© Copyright by Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Warszawa 2009
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o.
Grupa Kapitałowa WSiP S.A.
00-696 Warszawa, ul. J. Pankiewicza 3
www.waip.com.pl
Wydanie pierwsze
Arkuszy drukarskich:
42,75
Skład i łamanie:
Ewa Mikołajczyk, Studio Rhodo
Druk i oprawa:
Zakład Poligraiczno-Wydawniczy „POZKAL”
D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska,
Pedagogika wczesnoszkolna
, Warszawa 2009,
ISBN 978-83-7644-018-7, © by WAiP 2009
Spis treści
Wprowadzenie
15
Część I
Zmienność myślenia o dziecku i nauczycielu klas
początkowych
23
Rozdział 1. dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej
25
Dorota Klus-Stańska
1.1. Pedagogika jako językowe działanie
26
1.2. Wymiary dyskursów edukacyjnych
30
1.3. Język i dyskurs w pedagogice wczesnoszkolnej
34
1.4. Po co identyikować dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej?
36
1.5. Władza, wiedza i dziecko w dyskursach wczesnoszkolnych
39
1.6. obszary i rodzaje dyskursów wczesnoszkolnych 43
1.7. odmiany dyskursów wczesnej edukacji
46
1.7.1. Dyskurs funkcjonalistyczno-behawiorystyczny
„Edukować to kierować”
47
1.7.2. Dyskurs humanistyczno-adaptacyjny
„Edukować to akceptować”
54
1.7.3. Dyskurs konstruktywistyczno-rozwojowy
„Edukować to organizować środowisko”
60
1.7.4. Dyskurs konstruktywistyczno-społeczny („Edukować
to współpracować”)
65
1.7.5. Dyskurs krytyczno-emancypacyjny
„Edukować to skłaniać do krytycznego angażowania się”
68
1.8. Podsumowanie
75
www.waip.com.pl
D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska,
Pedagogika wczesnoszkolna
, Warszawa 2009,
ISBN 978-83-7644-018-7, © by WAiP 2009
6
Rozdział 2. Kategoria dziecka i dzieciństwa
w nowożytnej myśli pedagogicznej
79
Maria Szczepska-Pustkowska
2.1. dziecko i dzieciństwo – badania, zmiana znaczeń
80
2.1.1. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie wertykalnej
81
2.1.2. Dziecko i dzieciństwo w perspektywie horyzontalnej
106
2.2. Podsumowanie
119
Rozdział 3. Prawa dziecka
123
Maria Szczepska-Pustkowska
3.1. Początki inicjatyw na rzecz praw dziecka
124
3.2. Krótkie kalendarium praw dziecka
126
3.3. Konwencja o Prawach dziecka
133
3.3.1. Co w praktyce oznacza posiadanie praw przez dzieci?
138
3.3.2. Edukacja w zakresie praw dzieci
142
3.4. Prawa dziecka w świetle antypedagogiki
151
3.5. Podsumowanie
156
Rozdział 4. Nauczyciel (wczesnej edukacji)
w relacjach wolności i przymusu
158
Małgorzata Lewartowska-Zychowicz
4.1. Współczesne modele bycia nauczycielem
159
4.1.1. Nauczyciel – adaptacyjny technik
161
4.1.2. Nauczyciel dialogujący
162
4.1.3. Releksyjny praktyk
165
4.1.4. Transformatywny intelektualista
169
4.2. Społeczno-instytucjonalne bariery nauczycielskiej
emancypacji. Specyika pracy nauczyciela wczesnej
edukacji
171
4.2.1. Dominująca potoczność
172
4.2.2. Przymus programowy – „wprowadzanie” znaczeń
174
4.2.3. Przymus programowy – „utrwalanie” znaczeń
176
4.2.4. Metodyczne uwodzenie
178
4.3. Nauczyciel jako bohater tragiczny
181
4.4. Podsumowanie
183
D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska,
Pedagogika wczesnoszkolna
, Warszawa 2009,
ISBN 978-83-7644-018-7, © by WAiP 2009
7
Rozdział 5. Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną
społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego
185
Maria Mendel
5.1. Partnerstwo edukacyjne
186
5.2. Nauczyciel w partnerskiej relacji ze środowiskiem ucznia
191
5.3. Partnerstwo edukacyjne i kapitał społeczny
192
5.4. Partnerstwo edukacyjne a uspołecznienie szkoły: perspektywa
krytyczna
201
5.5. Wybrane koncepcje partnerstwa edukacyjnego
203
5.5.1. Koncepcja „przezroczystej szkoły”
203
5.5.2. Koncepcja „szkoły elastycznej”
206
5.5.3. Koncepcja szkoły jako interprofesjonalnej wspólnoty
207
5.6. Tendencje w rozwoju partnerstwa edukacyjnego
211
5.7. Warunki wyjściowe dla partnerstwa edukacyjnego: repulsywne
praktyki szkoły wobec rodziców
215
5.8. Kultura rodzicielska jako
conditio sine qua non
221
5.9. Podsumowanie
222
Rozdział 6. (P)rogi szkoły
224
Maria Mendel, Aleksandra Cieślak
6.1. Teoria rytów przejścia a progi szkoły
225
6.2. organizacja i przebieg badania terenowego
230
6.3. Przedszkolak/uczeń
231
6.4. Rodzic przedszkolaka/rodzic ucznia
243
6.5. Student/nauczyciel
248
6.6. Podsumowanie
256
www.waip.com.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]