Klaus Michelsen jezyk-c#.-szkola-programowania cała książka, C#

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
6
JĘZYK C#. SZKOŁA PROGRAMOWANIA
Biblioteka klas
ś
rodowiska .NET Framework ............................................... 66
C# — historia i cele projektowania ................................................................ 67
Pochodzenie C# ................................................................................................ 67
Cele utworzenia C# .......................................................................................... 70
Jakiego rodzaju programy mo
ż
na pisa
ć
za pomoc
ą
C#? ............................. 71
Mechanizmy tworzenia programu C# .......................................................... 73
Przed rozpocz
ę
ciem .......................................................................................... 74
Wybór edytora tekstu ....................................................................................... 75
Siedem kroków do napisania prostego programu C# ............................... 75
Otwieranie i u
ż
ywanie konsoli polece
ń
(krok 1.) .................................. 76
Wpisywanie i zapisywanie kodu
ź
ród
ł
owego C# (krok 2.) ................. 77
Przekszta
ł
canie kodu
ź
ród
ł
owego w plik PE (.exe) (krok 3.) ............... 80
Je
ż
eli kompilator wykryje b
łę
dy sk
ł
adniowe (krok 4.) ......................... 80
Uruchamianie programu (krok 5.) ............................................................ 81
Sprawdzanie wyników (krok 6.) ............................................................... 82
Czas na
ś
wi
ę
towanie (krok 7.) ................................................................... 82
Krótka analiza kodu
ź
ród
ł
owego ................................................................... 82
Uwaga o b
łę
dach sk
ł
adniowych i kompilatorach ........................................ 83
Podsumowanie .................................................................................................. 84
Pytania kontrolne .............................................................................................. 85
Ć
wiczenia z programowania ........................................................................... 86
Rozdział 3.
C# — wycieczka z przewodnikiem, cz
ęść
I .................................... 87
Wst
ę
p ................................................................................................................... 88
Abstrakcja i hermetyzacja ................................................................................ 88
Abstrakcja ..................................................................................................... 88
Hermetyzacja ............................................................................................... 90
Uwaga o uczeniu si
ę
programowania obiektowego ............................. 96
Program interakcyjny Hello World! ............................................................... 97
Tre
ść
Hello.cs ............................................................................................... 97
Podstawowe elementy Hello.cs .............................................................. 100
Kilka podstawowych spostrze
ż
e
ń
.......................................................... 113
Podsumowanie ................................................................................................ 118
Pytania kontrolne ............................................................................................ 119
Ć
wiczenia z programowania ......................................................................... 120
Rozdział 4.
C# — wycieczka z przewodnikiem, cz
ęść
II ................................ 123
Wst
ę
p ................................................................................................................. 123
Zasadnicze elementy SimpleCalculator.cs .................................................. 124
Prezentacja SimpleCalculator.cs ............................................................. 124
Bli
ż
sze spojrzenie na SimpleCalculator.cs ............................................ 126
Upraszczanie kodu za pomoc
ą
metod ......................................................... 139
Metody jako budowanie bloków — hermetyzacja metod
pomocniczych za pomoc
ą
s
ł
owa kluczowego private .......................... 140
SPIS TREŚCI
7
Podsumowanie ................................................................................................ 142
Pytania kontrolne ............................................................................................ 143
Ć
wiczenia z programowania ......................................................................... 144
Rozdział 5.
Twój pierwszy program obiektowy w C# .................................... 145
Wst
ę
p ................................................................................................................. 146
Struktura leksykalna ....................................................................................... 146
Identyfikatory i style stosowania wielkich liter .................................... 146
Litera
ł
y ........................................................................................................ 147
Komentarze i dokumentacja kodu
ź
ród
ł
owego ................................... 148
Separatory .................................................................................................. 148
Operatory ................................................................................................... 149
S
ł
owa kluczowe ......................................................................................... 150
Pewne przemy
ś
lenia na temat symulacji windy ....................................... 150
Poj
ę
cia, cele i rozwi
ą
zania w programie symulacji windy
— zbieranie cennych danych statystycznych do oceny
systemu wind ............................................................................................. 150
Programowanie obiektowe — przyk
ł
ad praktyczny ................................ 152
Prezentacja SimpleElevatorSimulation.cs ............................................. 153
Ogólna struktura programu .................................................................... 156
G
łę
bsza analiza SimpleElevatorSimulation.cs ...................................... 159
Zwi
ą
zki klas i UML ................................................................................... 170
Podsumowanie ................................................................................................ 174
Pytania kontrolne ............................................................................................ 175
Ć
wiczenia z programowania ......................................................................... 175
Rozdział 6.
Typy, cz
ęść
I — typy proste ............................................................. 177
Wst
ę
p ................................................................................................................. 178
Typy w C# — przegl
ą
d ................................................................................. 178
Co to jest typ? ............................................................................................ 179
J
ę
zyk z siln
ą
kontrol
ą
typów ................................................................... 179
Zalety typów .............................................................................................. 182
Typy w C# ................................................................................................. 183
Typy proste ...................................................................................................... 189
Przegl
ą
d typów prostych ......................................................................... 191
Typy liczb ca
ł
kowitych ............................................................................. 196
Zegar Blipos ...................................................................................................... 212
Typy zmiennoprzecinkowe ..................................................................... 222
Typ decimal ................................................................................................ 229
Zgodno
ść
warto
ś
ci zmiennoprzecinkowych,
decimal i ca
ł
kowitoliczbowych ......................................................... 231
Jawne konwersje typów ........................................................................... 231
Sta
ł
e — nazwy symboliczne dla litera
ł
ów ............................................. 233
Formatowanie warto
ś
ci liczbowych ....................................................... 237
Typ bool — krótkie omówienie .............................................................. 240
8
JĘZYK C#. SZKOŁA PROGRAMOWANIA
Podsumowanie ................................................................................................ 241
Pytania kontrolne ............................................................................................ 243
Ć
wiczenia z programowania ......................................................................... 244
Rozdział 7.
Typy, cz
ęść
II — operatory, wyliczenia i
ł
a
ń
cuchy znakowe ......... 245
Wst
ę
p ................................................................................................................. 246
Operatory arytmetyczne i wyra
ż
enia arytmetyczne ................................. 246
Operatory dwuargumentowe ................................................................. 247
Asocjacyjno
ść
................................................................................................... 251
Nawiasy i pierwsze
ń
stwo .............................................................................. 252
Operator modulo (%) ..................................................................................... 254
Operatory jednoargumentowe ..................................................................... 259
Jednoargumentowy plus i jednoargumentowy minus ....................... 260
Operatory inkrementacji i dekrementacji ............................................. 261
Okre
ś
lanie typu wyra
ż
enia ........................................................................... 265
Konwersje i operatory jednoargumentowe plus lub minus .............. 266
Łą
czenie ró
ż
nych typów w jednym wyra
ż
eniu ......................................... 268
Dost
ę
p do metadanych komponentu — krótkie wprowadzenie ........... 272
Sta
ł
e wyliczeniowe .......................................................................................... 277
Operatory dla zmiennych wyliczanych ...................................................... 281
Konwersje ......................................................................................................... 282
Metody typu System.Enum ........................................................................... 282
Znaki i tekst ...................................................................................................... 283
Typ char ............................................................................................................ 283
Podwójne
ż
ycie char ................................................................................. 286
Typ string .......................................................................................................... 287
Litera
ł
y i obiekty typu string ................................................................... 288
Ł
a
ń
cuchy dos
ł
owne .................................................................................. 289
Praca z
ł
a
ń
cuchami ................................................................................... 289
Wstawianie sformatowanych liczb do
ł
a
ń
cucha .................................. 294
Praca z
ł
a
ń
cuchami ................................................................................... 298
Podsumowanie ................................................................................................ 316
Pytania kontrolne ............................................................................................ 317
Ć
wiczenia z programowania ......................................................................... 318
Rozdział 8.
Sterowanie, cz
ęść
I — instrukcje warunkowe
i poj
ę
cia pokrewne ................................................................................ 321
Wprowadzenie do sterowania przebiegiem ............................................... 322
Rozga
łę
zianie za pomoc
ą
instrukcji if .......................................................... 324
Prosta instrukcja if ..................................................................................... 324
Instrukcje z
ł
o
ż
one ..................................................................................... 327
Opcjonalny warunek else ........................................................................ 327
Operatory porównania i wyra
ż
enia logiczne ............................................. 330
Zagnie
ż
d
ż
one instrukcje if ............................................................................ 334
Instrukcje if-else o wielu ga
łę
ziach ............................................................... 339
SPIS TREŚCI
9
Operatory logiczne ......................................................................................... 344
Operator logiczny AND (I) — && .......................................................... 346
Operator logiczny OR (LUB) — || ........................................................ 350
Skrócone wyznaczanie warto
ś
ci wyra
ż
e
ń
i operatory
na poziomie bitowym, & oraz | ........................................................ 352
Operator na poziomie bitowym Exclusive OR
(alternatywa wykluczaj
ą
ca) — ^ ..................................................... 354
Operator logiczny NOT (NIE) — ! ......................................................... 355
Zakres zmiennych ........................................................................................... 358
Zakres i czas
ż
ycia zmiennych ................................................................ 361
Instrukcja goto ................................................................................................. 362
Instrukcja switch ............................................................................................. 364
Zasada 1. ..................................................................................................... 369
Zasada 2. ..................................................................................................... 370
Zasada 3. ..................................................................................................... 373
Zasada 4. ..................................................................................................... 376
Praca z instrukcjami switch ..................................................................... 376
Operator warunkowy ..................................................................................... 378
Podsumowanie ................................................................................................ 379
Pytania kontrolne ............................................................................................ 380
Ć
wiczenia z programowania ......................................................................... 382
Rozdział 9.
Sterowanie, cz
ęść
II — instrukcje iteracyjne ................................. 383
Przegl
ą
danie, analiza i generowanie sekwencji danych ............................. 385
Instrukcja steruj
ą
ca (p
ę
tla) while .................................................................. 386
Instrukcja p
ę
tli do-while ................................................................................ 390
Instrukcja p
ę
tli for ........................................................................................... 394
Instrukcje steruj
ą
ce break i continue ........................................................... 402
Instrukcja break ......................................................................................... 402
Instrukcja continue ................................................................................... 404
Programowanie strukturalne i konstrukcje strukturalne ....................... 405
Operatory po
łą
czonego przypisania ............................................................ 409
Zagnie
ż
d
ż
one instrukcje iteracyjne ............................................................. 410
Ć
wiczenia z programowania ......................................................................... 418
Podsumowanie ................................................................................................ 420
Pytania kontrolne ............................................................................................ 421
Ć
wiczenia z programowania ......................................................................... 423
Rozdział 10.
Tablice, cz
ęść
I — podstawy ............................................................ 425
Deklarowanie i definiowanie tablicy ........................................................... 427
Uzyskiwanie dost
ę
pu do poszczególnych elementów tablicy ................ 432
Przekroczony zakres indeksu ........................................................................ 438
Wprowadzanie poprawki na indeks tabeli zaczynaj
ą
cy si
ę
od zera ...... 442
Inicjowanie tablicy .......................................................................................... 443
Przemierzanie ca
ł
ej tablicy za pomoc
ą
instrukcji foreach .......................... 445
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bloodart.opx.pl
  •