X


Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem - Zymonik(2), KSIĄŻKI

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ZOFIA ZYMONIK
KOSZTY JAKOŚCI
W ZARZĄDZANIU
PRZEDSIĘBIORSTWEM
WYDANIE DRUGIE POSZERZONE
OFICYNA WYDAWNICZA POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
WROCŁAW 2003
 RECENZENCI
Zdzisław Jasiński
Romuald Kolman
OPRACOWANIE REDAKCYJNE
Alicja Kordas
KOREKTA
Aleksandra Wawrzynkowska-Dwojak
PROJEKT OKŁADKI
Zofia i Dariusz Godlewscy
© Copyright by Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2003
ISBN 83-7085-744-2
OFICYNA WYDAWNICZA POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
Wybrzeże Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław
Ark. wyd. 19,75. Ark. druk. 14
3
/
8
. Papier offset. kl. III, 80 g, B1.
Drukarnia Oficyny Wydawniczej Politechniki Wrocławskiej. Zam. nr 742/2003.
SPIS RZECZY
WSTĘP ..................................................................................................................................... 5
1. JAKOŚĆ I JEJ ROLA W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM ............................. 12
1.1. Efektywność systemu zarządzania przedsiębiorstwem u progu XXI wieku ................. 12
1.2. Jakość podstawowym wymogiem konkurencyjności przedsiębiorstwa ........................ 17
1.3. Miejsce kosztów jakości w europejskim modelu rozwiązań projakościowych ............. 22
1.4. Konieczność uwzględnienia w zarządzaniu przedsiębiorstwem nowych wymagań
jakościowych ................................................................................................................ 27
1.4.1. Przesłanki uwzględniające prawa konsumenta w zarządzaniu
przedsiębiorstwem.............................................................................................. 27
1.4.2. Prawo do pełnej informacji o produkcie ............................................................. 28
1.4.3. Prawo do bezpiecznego użytkowania produktu.................................................. 29
1.4.4. Prawo do odszkodowania za szkody spowodowane produktem wadliwym ....... 31
1.5. Ekonomiczno-organizacyjne przesłanki zwiększenia odpowiedzialności
przedsiębiorstwa za jakość produktu ............................................................................ 32
1.5.1. Innowacyjne pojęcie producenta ........................................................................ 32
1.5.2. Model produktu wadliwego i kosztów jakości z nim związanych...................... 37
1.5.3. Koszty, korzyści i ryzyko wad w systemie działań przedsiębiorstwa................. 42
1.5.4. Koszty jakości w systemach pomiaru kosztów................................................... 46
1.6. Podsumowanie............................................................................................................... 54
2. EWOLUCJA PROBLEMATYKI JAKOŚCI I JEJ KOSZTÓW .......................................... 56
2.1. Starożytność i czasy organizacji cechowych ................................................................. 56
2.2. Rewolucja przemysłowa i skutki produkcji masowej.................................................... 61
2.3. Kontrola jakości w przemyśle wojennym USA............................................................. 65
2.4. Rewolucja jakości w Japonii ......................................................................................... 68
2.5. Zachodnie modele strukturalne kosztów jakości ........................................................... 73
2.5.1. Model Armanda V. Feigenbauma....................................................................... 73
2.5.2. Model ASQC ...................................................................................................... 75
2.5.3. Model BS 6143 ................................................................................................... 77
2.5.4. Model Johna Banka ............................................................................................ 80
2.5.5. Model ISO 9004-1:1994 ..................................................................................... 81
2.5.6. Model ISO 9004-3:1994 ..................................................................................... 84
2.6. Podsumowanie............................................................................................................... 89
3. KOSZTY W MODELACH ZARZĄDZANIA JAKOŚCIOWEGO ..................................... 92
3.1. Modele amerykańskie.................................................................................................... 92
3.1.1. Model W. Edwardsa Deminga............................................................................ 92
4
Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem
3.1.2. Model Josepha M. Jurana ................................................................................. 98
3.1.3. Model Armanda V. Feigenbauma..................................................................... 102
3.1.4. Model Philipa B. Crosby’ego ........................................................................... 104
3.2. Modele japońskie......................................................................................................... 108
3.2.1. Model Kaoru Ishikawy ..................................................................................... 108
3.2.2. Model Genichi Taguchiego .............................................................................. 109
3.3. Europejski model Waltera Masinga............................................................................. 112
3.4. Podsumowanie – próba ustosunkowania się do prezentowanych modeli.................... 118
4. KONCEPCJA KOSZTÓW JAKOŚCI JAKO ELEMENTU WARTOŚCI
KONSUMENCKIEJ........................................................................................................... 125
4.1. Wpływ jakości i marketingu na ukształtowanie pojęcia wartości konsumenckiej ...... 125
4.2. Proces kreowania wartości .......................................................................................... 132
4.3. Działania nietworzące wartości ................................................................................... 140
4.4. Kryteria i mierniki przepływu błędów w procesie....................................................... 143
4.5. Przepływ błędów w ujęciu macierzowym ................................................................... 148
4.5.1. Diagramy macierzowe jako instrument kreatywnego rozwiązywania
problemów jakości............................................................................................ 148
4.5.2. Model macierzowy przepływu błędów w procesie........................................... 152
4.5.3. Próba weryfikacji proponowanego rozwiązania ............................................... 159
4.6. Modelowanie kosztów jakości opartych na działaniach .............................................. 163
4.6.1. Tradycyjny model kosztów jakości Josepha M. Jurana .................................... 163
4.6.2. Innowacyjny model kosztów jakości Artura M. Schneidermana...................... 165
4.6.3. Efektywność działań projakościowych w ujęciu Artura M. Schneidermana
i Roberta S. Kaplana......................................................................................... 167
4.6.4. Model kosztów jakości opartych na działaniach............................................... 169
4.7. Podsumowanie............................................................................................................. 173
5. WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH....................................................................................... 175
5.1. Wprowadzenie do problematyki badań....................................................................... 175
5.2. Znormalizowane systemy jakości i modele samooceny przedsiębiorstw
oparte na zasadach TQM – ocena sytuacji.................................................................. 178
5.3. Metodyka badawcza stosowana w badaniach wybranych przedsiębiorstw ................. 182
5.4. Opis badanych przedsiębiorstw ................................................................................... 184
5.5. Interpretacja wyników badań....................................................................................... 186
5.5.1. Uwzględnienie zasad TQM w systemowych rozwiązaniach projakościowych
przedsiębiorstw................................................................................................. 186
5.5.2. Podejście procesowe w przedsiębiorstwach mających znormalizowane
systemy jakości................................................................................................ 194
5.5.3. Koszty jakości jako instrument oceny efektywności działań
w przedsiębiorstwie .......................................................................................... 203
5.5.3.1. Wady i zalety mierzenia kosztów jakości............................................ 203
5.5.3.2. Działania ujęte w dokumentacji kosztowej jakości ............................. 205
5.5.3.3. Analiza kosztów jakości ...................................................................... 209
5.6. Podsumowanie............................................................................................................. 211
ZAKOŃCZENIE .................................................................................................................... 214
BIBLIOGRAFIA .................................................................................................................... 219
QUALITY COSTS IN COMPANY MANAGEMENT.......................................................... 228
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bloodart.opx.pl
  •  
     

    Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam siÄ™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treÅ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

     Tak, zgadzam siÄ™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyÅ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treÅ›ci marketingowych. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.