Kolokwium końcowe - zarządzanie, Książki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

KOLOKWIUM KOŃCOWE – PODSTAWY NAUK O ZARZĄDZANIU

SZKOŁY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA

Szkoła klasycznej teorii organizacji pracy, szkoła naukowej teorii organizacji

Klasyczna teoria organizacji pracy

Klasyczne podejście do zarządzania składa się z dwóch wyodrębnionych gałęzi:

·         naukowe zarządzanie Taylora;

·         zarządzanie administracyjne Fayola.

Naukowa teoria organizacji

Orędownicy naukowego zarządzania:

·         Frederick W. Taylor;

·         Frank Gilbreth;

·         Lilian Gilbreth;

·         Henry Gantt;

·         Harrington Emerson.

Etapy postępowania w koncepcji naukowego zarządzania:

lNaukowo opracować każdy element pracy na danym stanowisku, aby zastąpić dawne metody „zdroworozsądkowe”.llNaukowo dobierać pracowników i następnie szkolić ich do wykonywania pracy zgodnie z krokiem 1.llNadzorować pracowników, by mieć pewność, że będą stosować się do zalecanych im metod wykonywania pracy.llDalej planować pracę, ale wykorzystywać robotników do faktycznego wykonywania pracy.l

Zarządzanie administracyjne

Orędownicy zarządzania administracyjnego:

·         Henri Fayol;

·         Lyndall Urwick;

·         Mac Weber;

·         Chester Barnard.

Funkcje kierownicze (proces zarządzania):

·         planowanie;

·         organizowanie;

·         przewodzenie;

·         kontrolowanie.

 

Nurt behawioralny

Przedstawiciele kierunku behawioralnego:

·         Hugo Munsterberg (twórca psychologii przemysłowej);

·         Mary Parker Follet;

·         Elton Mayo (twórca efektu Hawthorne);

·         Abraham Maslow i Douglas McGregor (ruch na rzecz uwzględniania stosunków międzyludzkich; McGregor – twórca teorii X i teorii Y).

Ilościowe podejście do zarządzania

Zarządzanie operacyjne – metody wspomagania organizacji w efektywnym wytwarzaniu produktów i usług.

Podejście integrujące

Podejścia integrujące:

·         podejście systemowe;

·         podejście sytuacyjne.

Podejście systemowe

Elementy systemowego podejścia do organizacji:

·         nakłady z otoczenia (rzeczowe, ludzkie, finansowe i informacyjne);

·         procesy transformacji (technika, systemy operacyjne, systemy administracyjne, systemy kontroli);

·         wyniki do otoczenia (produkty/usługi, zyski/straty, zachowania pracownicze i wyniki informacyjne);

·         sprzężenie zwrotne (reakcja na wyniki i przekazanie ich do systemu).

Koncepcje dotyczące organizacji:

·         system otwarty (system organizacyjny, który wchodzi w interakcje z otoczeniem);

·         system zamknięty (system organizacyjny, który nie wchodzi w interakcje z otoczeniem);

·         podsystem (system w ramach innego, szerszego systemu);

·         synergia (dwa lub więcej współpracujących podsystemów produkujących więcej, niż wynosi łączna suma produkcji każdego z nich, gdyby pracowały osobno);

·         entropia (normalny proces prowadzący do upadku systemu).

Podejście sytuacyjne

Podejścia uniwersalne:

·         podejście klasyczne;

·         podejście behawiorystyczne;

·         podejście ilościowe.

Podejście zintegrowane

Podejścia: klasyczne, behawiorystyczne i ilościowe mogą się wzajemnie uzupełniać, a podejścia systemowe i sytuacyjne mogą pomóc w ich zintegrowaniu.

OTOCZENIE ORGANIZACJI

Otoczenie zewnętrzne

Istnieją dwa rodzaje środowiska zewnętrznego:

·         otoczenie (środowisko ogólne);

·         otoczenie zadaniowe.

Otoczenie ogólne

Otoczenie ogólne ma pięć wymiarów:

·         wymiar ekonomiczny (np. ogólny wzrost gospodarczy, inflacja, stopy procentowe, bezrobocie);

·         wymiar techniczny (przekształcenie zasobów w produkty i usługi);

·         wymiar społeczno-kulturowy (np. obyczaje, nawyki, wartości, cechy demograficzne);

·         wymiar polityczno-prawny (np. stosunki pomiędzy gospodarką i państwem);

·         wymiar międzynarodowy (zakres, w jakim organizacja uczestniczy w działalności gospodarczej w innych krajach lub pozostaje pod jej wpływem).

Otoczenie zadaniowe

Otoczenie składa się z konkretnych organizacji lub grup, czyli:

·         konkurent;

·         klient;

·         dostawca;

·         regulator (agencja regulacyjna i grupa interesu).

Wymiarem otoczenia zadaniowego są także partnerzy strategiczni.

Środowisko wewnętrzne

Środowisko wewnętrzne składa się z:

·         właścicieli organizacji;

·         zarządu;

·         pracowników;

·         otoczenia fizycznego;

·         kultury.

 

 

BUDOWANIE STRATEGII ORGANIZACJI

Składniki strategii

Do składników strategii należą:

·         wyróżniająca się umiejętność;

·         zasięg;

·         rozmieszczenie zasobów.

Typy wariantów strategii:

·         strategia na poziomie autonomicznej jednostki gospodarczej;

·         strategia na poziomie przedsiębiorstwa.

Wykorzystanie analizy typu SWOT do formułowania strategii

Analiza SWOT (cztery kategorie czynników strategicznych):

·         S (Strenghts) – mocne strony;

·         W (Weaknesses) – słabe strony;

·         O (Opportunities) – szanse;

·         T (Threats) – zagrożenia.

MISJA, WIZJE I CELE STRATEGICZNE

Funkcje dobrze złożonej wizji:

·         ukierunkowanie;

·         uwiarygodnienie;

·         integrowanie;

·         inspirowanie;

·         stabilizacja.

ANALIZA STRATEGICZNA I ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE

Analiza strategiczna swym zakresem obejmuje takie czynniki jak makrootoczenie.

Makrootoczenie można podzielić na następujące segmenty:

·         otoczenie makroekonomiczne (np. koniunktura gospodarcza, stopa inflacji, kursy walutowe);

·         otoczenie polityczne (np. polityka zagraniczna i wewnętrzna rządu, stabilność władzy, stosunki międzynarodowe);

·         otoczenie prawne (np. przepisy prawne regulujące działalność podmiotów gospodarczych, przepisy podatkowe i celne);

·         otoczenie technologiczne (np. stan techniki i technologii, nowe odkrycia naukowe, wdrażanie nowych technologii);

·         otoczenie społeczne (np. system wartości, normy zachowań, subkultury);

·         otoczenie demograficzne (np. przyrost naturalny, wykształcenie, liczba i struktura ludności);

·         otoczenie międzynarodowe (np. otoczenie konkurencyjne, czyli mikrootoczenie – dostawcy, odbiorcy, konkurenci).

Przykłady metod analizy:

·         SWOT;

·         macierz BCG;

·         macierz ADL;

·         macierz McKinsey’a;

·         analiza interesariuszy;

·         analiza 5 sił Portera (analiza strukturalna sektora);

·         ocena cyklu życia (LCA).

PROJEKTOWANIE STANOWISK PRACY

Alternatywy specjalizacji

Jest pięć możliwych do zastosowania podejść:

·         rotacja czynności, zadań lub stanowisk pracy;

·         rozszerzanie zakresu pracy;

·         wzbogacanie pracy;

·         podejście od strony cech stanowiska pracy (pięć wymiarów tej alternatywy):

o        różnorodność kwalifikacji;

o        identyczność zadań;

o        znaczenie zadania;

o        autonomia;

o        sprzężenie zwrotne.

·         zespoły robocze.

WIĘZI – DETERMINANTY STRUKTURY

Rozróżniamy następujące klasyczne typy więzi organizacyjnych:

·         więź służbowa lub inaczej hierarchiczna;

·         więź funkcjonalna:

o        więź służbowa pomiędzy funkcjonalnymi przełożonymi, a podwładnymi (więź hierarchiczna);

o        kiedy kierownicy są specjalistami w danej dziedzinie, ale jednocześnie są kierownikami jednostki organizacyjnej i jako tacy wykonują ogólne czynności kierownicze w stosunku do swoich podwładnych (np. rekrutacja);

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bloodart.opx.pl
  •