Konspekt 6, Dydaktyka, Konspekty gimnazjum
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Szkoła : Gimnazjum nr 7 im. Bartosza Głowackiego Karolina Wolnik,
Kraków, ul. Jachowicza 5 IV rok, fil. pol.
Klasa : I A grupa N2
Data : 2008-10-10
Jednostka lekcyjna : jedna (45 minut)
Opiekun grupy dydaktycznej : dr H. Mrazek
KONSPEKT
do lekcji języka polskiego
TEMAT : Biblijna i współczesna wędrówka do Ziemi Obiecanej – Księga wyjścia
Cel główny :
§ wartość i znaczenie przymierza Boga z Izraelem
Cele operacyjne :
Uczeń :
§ wie czym jest Biblia i jakie jest jej znaczenie dla ludzkości,
§ zna podział Biblii na Stary i Nowy Testament,
§ potrafi również wymienić pisma, które należą do Starego i Nowego Testamentu,
§ wie, jakie treści zawiera Księga Wyjścia oraz kim jest Mojżesz,
§ definiuje termin przymierze,
§ wyjaśnia, na czym polega przymierze zawarte między Bogiem a Mojżeszem,
§ wyjaśnia związki frazeologiczne zawarte w podanym tekście biblijnym,
§ potrafi wymienić inne znane związki frazeologiczne pochodzenia biblijnego, wyjaśnić je oraz zastosować je w praktyce.
Metody nauczania :
§ elementy metody analizy i twórczego naśladowania wzoru,
§ elementy metody norm i instrukcji,
§ elementy metody okazjonalnych ćwiczeń sprawnościowych.
Środki i materiały dydaktyczne :
§ Język polski. Podręcznik dla I klasy gimnazjum, Elżbieta Tomińska, Barbara Klimczak, Teresa Zawisza-Chlebowska, wyd. Operon, fragment Księgi Wyjścia: Przymierze Izraela z Bogiem, s.10-11.
§ Słownik frazeologiczny
Faza lekcji
Tok lekcji
Uwagi
Czas
Czynności nauczyciela
Wprowadzenie
§ Na początku lekcji nauczyciel sprawdza obecność oraz zajmuje się sprawami organizacyjnymi;
§ Zanim nauczyciel przejdzie do tematu lekcji zadaje uczniom kilka pytań, np. Co to jest Biblia?, Czym jest ona dla chrześcijan?, Z czego się składa?, Jaka jest jej wartość?, Co zawiera?, Kto ją napisał?;
§ Nauczyciel zapisuje temat na tablicy;
§ Prosi uczniów o otworzenie swoich podręczników na s 10,a jednego z nich wskazuje do głośnego przeczytania znajdującego się tam tekstu: Przymierze Izraela z Bogiem;
§ Celem takiego działania nauczyciela jest przygotowanie uczniów do tematu lekcji;
10 min
5 min
Opracowanie materiału
§ Nauczyciel rozpoczyna omawianie tekstu od określenia zawartości Księgi Wyjścia – o czym opowiada, kto jest jej centralną postacią, jakie wydarzenia mają w niej miejsce;
§ Następnie prosi uczniów o zdefiniowanie własnymi słowami terminu przymierze, a następnie o zweryfikowanie własnych wypowiedzi z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego;
§ Znając już co oznacza przymierze uczniowie z pomocą nauczyciela wyjaśniają, na czym polega owo przymierze Boga z Mojżeszem; nauczyciel zapisuje wypowiedzi uczniów na tablicy w formie tabelki : w pierwszej rubryce – Co obiecał zrobić Bóg?, a w drugiej – Co obiecał zrobić Mojżesz?;
§ Kolejnym etapem lekcji jest wyjaśnienie terminu związek frazeologiczny; nauczyciel daje do dyspozycji Słownik frazeologiczny; po wyjaśnieniu własnymi słowami tego terminu, uczniowie odnajdują go w słowniku i zapisują do zeszytu;
§ Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w tekście innych związków frazeologicznych - Ziemia obiecania, Kraina mlekiem i miodem płynąca;
§ Uczniowie wykazują nie tylko spore zainteresowanie, ale również wiedzę na temat Biblii i Księgi Wyjścia;
§ Uczniowie nie mają problemów z określeniem znaczenia terminu przymierze; co więcej ich wypowiedzi są niemalże identyczne z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego;
§ Uczniowie popierają swoje odpowiedzi odpowiednimi fragmentami z tekstu;
§ Uczniowie na początku sprawiają wrażenie, jakby nie znali tego określenia; w związku z tym nauczyciel zapisuje na tablicy przykład związku frazeologicznego pochodzącego z Biblii: Manna z nieba; Uczniowie szybko kojarzą fakty i szybko odgadują, co to jest związek frazeologiczny;
§ Uczniowie nie mają większych problemów z odnalezieniem owych związków; objaśniają je i zapisują do zeszytu
5 min
5 min
5 min
10 min
Zakończenie
§ Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje uczniom ćwiczenie, które będzie polegać na wyjaśnieniu podanych związków frazeologicznych pochodzenia biblijnego :
1. Dźwigać swój krzyż.
2. Wizje apokaliptyczne.
3. Pocałunek Judasza.
4. Kozioł ofiarny.
5. Jabłko Adama.
§ Uczniowie chętnie podejmują się tego zadania, wykazują się duża wiedzą i umiejętnościami;
5 min
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]