Konspekt zajęć dydaktycznych dla 5, scenariusze przedszkole

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 

Konspekt zajęć dydaktycznych dla 5– latków

 

Przedszkole Samorządowe nr 53 w Białymstoku

 

Tematyka tygodniowa: Las już jesienne melodie gra.

Temat dnia: „Z którego drzewa?”- zabawa matematyczna (klasyfikowanie pojęć wg koloru, kształtu). „Którędy na polanę?”- zabawa tropiąca.

 

Osoba prowadząca: Joanna Powichrowska

 

I. Zajęcie pierwsze

 

Wspieranie samodzielnych działań dziecka

 

Temat: „Papierowe zwierzaki” - wykonanie kukiełek z papieru.

 

Cel ogólny:

·         Kształtowanie nawyku oszczędnego korzystania z materiałów i właściwego wykorzystania narzędzi i przyborów

 

Cele operacyjne:

              Dziecko:

Ø      Samodzielnie planuje pracę

Ø      Oszczędnie wykorzystuje materiały potrzebne do pracy

Ø      Korzysta z nożyczek i kleju przestrzegając wcześniej ustalonych reguł

Ø      Wycina kształt zwierząt domowych doskonaląc umiejętność cięcia po prostej i łuku

Ø      Doprowadza pracę do końca

Ø      Sprząta stanowisko pracy

 

Środki dydaktyczne: liście z papieru, magnetofon, nagranie, kasztany, szarfy, kartki, przybory do rysowania, strzałki z papieru, pudełko na skarby, medale dla dzielnych tropicieli,

 

Metody wg Kwiatkowskiej:

Р   Czynne: samodzielnych doświadczeń, „kierowania” własną działalnością dziecka, zadania stawiane dziecku, ćwiczeń

Р   Percepcyjne: obserwacji i pokazu, przykładu, uprzystępniania sztuki

Р   Słowne: rozmowa, objaśnienia i instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania się, żywego słowa.

 

 

Forma: indywidualna, zbiorowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

Etapy

Przebieg

Uwagi

I.

Ø      Zabawa teatralna „Kamienne posągi

Dzieci spacerują po kole przy dźwiękach tamburyna. Na dany sygnał zatrzymują się twarzą w stronę środka koła i przybierają żądaną pozę. Przez chwilę pozostają całkowicie bez ruchu jak posągi. Każdy posąg powinien wyrażać określoną emocje:

- radość, smutek, strach, złość, cierpienie, zaskoczenie. Na sygnał tamburyna ponownie ruszają z miejsc.

 

Zachęcamy dzieci do realizacji własnej wizji.

II.

Ø      Omówienie zasad bezpiecznego wykonania pracy plastycznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ø      Wykonanie pracy plastycznej – kukiełki z papieru.

- Nauczyciel pokazuje jak należy wykonać pracę plastyczną.

- Ustala z dziećmi jak należy posługiwać się nożycami i klejem.

- Zwraca uwagę na oszczędne wykorzystywanie materiałów i umiejętność współpracy przy stolikach.

- Podkreśla jak ważne jest wykonanie samodzielnej pracy do końca.

- Przypomina o sprzątnięciu stanowiska pracy.

 

- Dzieci wybierają szablon: kura, kogut, kurczak, pies, lis, sowa.

- Następnie przyklejają szablon na kartkę z bloku technicznego.

- Wycinają dane zwierzę i malują je.

- Po czym, z tyłu szablonu używając taśmy klejącej przymocowują słomkę.

Nauczyciel omawia wykonanie pracy siedząc przy 2 stolikach przeniesionych na środek sali. Ma to na celu równy dostęp dzieci przy wyjaśnianiu zagadnienia. Przed rozpoczęciem zajęcia stoliki są ustawiane na miejsce.

III. Sprzątanie stanowisk pracy.

 

Dzieci sprzątają stoliki, myją ręce i mają krótką przerwę przed kolejnym zadaniem.

 

***Zabawa doskonaląca wyobraźnię i szybkość wykonania zadania „Chusteczka”. Wszyscy siadają w kółku, a wybrana osoba trzymając w ręku chusteczkę, obchodzi dookoła swych rówieśników i stara się położyć ją bardzo dyskretnie za plecami jednego z nich. W między czasie wszyscy mówią głośno słowa:

 

„ Chodzi lisek koło drogi. cichuteńko stawia nogi,

cichuteńko się zakrada, nic nikomu nie powiada”


Jeśli osoba, za której plecami została położona chusta, odkrywa ten fakt  to zrywa się z miejsca i próbuje dogonić liska. Ma na to jedno okrążenie. Jeśli jej się to uda, siada powrotem na miejsce a lisek się nie zmienia.

 

***Zabawa rozluźniająca mięśnie „Hop!” : dzieci rozbiegają się po sali. Na hasło nauczyciela „Biegiem!” zaczynają szybki bieg w miejscu. Następnie na  hasło „Hop!” dzieci skaczą przez wyimaginowaną przeszkodę, krzycząc przy tym „Hop!”, a na hasło „Stop!” zatrzymują się.

 

***Zabawa uspokajająca „ Winda”- dzieci kładą się na dywanie, a nauczyciel prosi aby wciągając powietrze wstrzymały na chwilę jego przepływ, a następnie wypuszczały je jednym tchem. Następnie by wciągnęły powietrze jednym tchem, a następnie wypuszczały je z krótkimi przerwami. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.

 

II. Zajęcie drugie

 

Tworzenie okazji do pełnienia przez dziecko różnych ról.

 

Temat: „ Kwoka co się zowie” – inscenizacja bajki Pascala Vedera d’Auria.

 

Cel ogólny:

·         Inscenizowanie utworu literackiego z udziałem dzieci

 

Cele operacyjne:

              Dziecko:

Ø      Słucha opowiadanego przez nauczyciela tekstu

Ø      Ogląda inscenizowany przez nauczyciela tekst

Ø      Gra rolę wybranej przez siebie postaci

Ø      Rozwija różne sposoby wyrażania i rozpoznawania emocji własnych i innych ludzi

 

Środki dydaktyczne: tekst „Kwoka co się zowie” Pascala Vedere d’Auria, wcześniej wykonane kukiełki,

 

Metody: metody asymilacji wiedzy (praca z tekstem), metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda sytuacyjna), metody waloryzacyjne (metoda ekspresyjna), metody praktyczne (metoda realizacji zadań wytwórczych)

 

Forma: indywidualna, grupowa, zbiorowa

 

Przebieg zajęcia:

 

Etapy

Przebieg

Uwagi

I.

Ø      Zabawa doskonaląca słuch w kręgu „Kwoka i kurczęta”

- Dzieci – kurczęta siadają w kole i zasłaniają oczy. Nauczyciel wskazuje dotykiem jedno dziecko, które wychodzi poza koło i będzie kwoką. Kwoka zaczyna gdakać oddalona od innych dzieci, a kurczęta wskazują wyciągniętymi rękoma kierunek, z którego dochodzi gdakanie. Po chwili, dzieci otwierają oczy i sprawdzają czy miały racje.

 

Powtarzamy zabawę kilka razy.

II.

Ø      Czytanie i animacja tekstu przez nauczyciela

 

Ø      Omówienie zasad inscenizacji

 

 

 

Ø      Dzieci przedstawiają inscenizację

 

 

- Nauczyciel czyta bajkę i używając kukiełek animuje tekst.

 

- Nauczyciel wyjaśnia dzieciom zasady improwizacji inscenizacji tekstu.

 

 

- Po wysłuchaniu tekstu, dzieci wybierają postać, którą chciałyby zagrać.

- Cała grupa występuje razem inscenizując czytany przez nauczyciela tekst i wypowiadając chórem odpowiednie kwestie bohaterów.

- Po zakończeniu, dzieci zamieniają się granymi rolami.

- Następnie dzieci zgłaszają się -  po jednej osobie grającej jedną postać - i odtwarzamy powtórnie inscenizację.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inscenizację grupową, jak również z podziałem na poszczególne role powtarzamy tyle razy ile czasu dzieci będą tym zainteresowane.

III.

Zakończenie zajęcia

 

 

 

 

 

 

III.

 

W razie pogody:

- spacer

 

W razie niepogody:

- działania dowolne i zabawy dzieci

- praca indywidualna

- czytanie chętnym dzieciom

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bloodart.opx.pl
  •