Konspekty - ćwiczenie artykulacji, Scenariusze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
mgr Małgorzata Oleksa
oligofrenopedagog logopeda
Szkoła Podstawowa nr 67
z Oddziałami Integracyjnymi
im. Komisji Edukacji Narodowej
w Katowicach ul. Zielona 5
PROPOZYCJE ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH ROZWIJAJĄCYCH SPRAWNOŚĆ NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH
TEMAT: Ślimaki
CELE:
u doskonalenie sprawności artykulatorów
· wdrażanie narządów artykulacyjnych do wyraźnej pracy podczas mówienia
· rozwijanie słuchu fonemowego i percepcji słuchowej
· utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
lZabawa artykulacyjna pt. „Głoska i”lGłoska „i” wybrała się do sklepu z zabawkami. Najpierw szła piechotą i tupała obcasami po chodniku (dzieci rytmicznie wymawiają iii). Gdy zbliżała się do przystanku, zobaczyła nadjeżdżający autobus, więc zaczęła szybko biec ( wymawiają iii w szybkim tempie naśladując bieg). Po krótkiej jeździe ( iii - ciągłe) wysiadła tuż przed sklepem z zabawkami. Zobaczyła w nim pięknego pluszowego kota (układają język w tzw. koci grzbiet, czubek języka opierając za dolnymi zębami ), jednak bardziej spodobał się jej wielki ślimak. Postanowiła, że poprosi mamę o taki prezent. Zachichotała radośnie, gdy miła pani ekspedientka poczęstowała ją cukierkiem ( wymawiają chi chi chi, ich ich ich, naśladują ssanie cukierka).
lZabawa słuchowo-rytmiczna „Ślimak”lProwadząca pokazuje dzieciom rysunek ślimaka. Uczestnicy ustalają, jaką głoskę słychać na początku wyrazu. Prowadząca wymienia jej cechy artykulacyjne: zaokrąglenie i ściągnięcie kącików ust, wysklepienie grzbietu języka.
Umawia się z dziećmi, że w trakcie muzyki poruszają się powoli jak ślimaczki, gdy muzyka ucichnie, zastygają w bezruchu. Zabawę powtarzamy kilka razy.
lZabawa artykulacyjna „Spirala”lProwadząca prosi chętne dzieci, aby przesuwając palcem po spirali zgodnie ze strzałką wybrzmiewały na jednym wydechu głoskę ś.
lZabawa słuchowa „ Zabawki”lProwadząca wymienia nazwy i rozkłada przed dziećmi obrazki z różnymi zabawkami np. miś, huśtawka, śliwki. Umawia się z dziećmi, że gdy usłyszą w nich głoskę „ś” to wstają.
Następnie prosi, aby dzieci określiły położenie głoski w wyrazie: na początku, końcu lub w środku wyrazu.
5.Zabawa oddechowa: „Muszle ślimaków”
Dzieci stoją na obwodzie koła. Na „raz” rozchylają ręce i wdychają powietrze nosem, na „dwa” na długim wydechu wymawiają głoskę śśś, jednocześnie przykucają obejmując rękami kolana, jakby zamykały się w muszlach ślimaków. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
6. Prowadząca dziękuje dzieciom za aktywność i zabawę.
KONSPEKT DO ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
TEMAT: Wiosna.
CELE:
· usprawnianie narządów artykulacyjnych
· wdrażanie narządów artykulacyjnych do wyraźnej pracy podczas mówienia
· rozwijanie percepcji słuchowej
· utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
lGimnastyka narządów mowy-„Języczek i wiosna”lNadeszła wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dzieci naśladują głosy różnych ptaków). Języczek wybrał się do lasu na spotkanie z wiosną. Jechał na koniu (kląskają językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (wymawiają kle,kle). Zatrzymał konia na leśnej polanie (prrr). Zsiadł z konia, rozejrzał się dookoła (oblizują wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wietrzyk (wykonują wdech nosem i powolny wydech ustami).Było ciepło i przyjemnie (uśmiechają się rozchylając wargi). Języczek zobaczył kwitnące kwiaty, nachylił się, powąchał i kichnął (kichają wymawiając „aapsik”). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla małego jeżyka (przeciskają język między złączonymi zębami+). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia (hop) i pogalopował do domu (kląskają językiem).
lZabawa słuchowa „Wiosenne zagadki”:lJaką porę roku mamy,
Gdy wracają bociany? (wiosna)
Jaka to głowa duża lub mała
Z zielonych liści składa się cała? (sałata)
Złośliwa panienka, w pasie bardzo cienka.
Leci, bzyczy z daleka, każdy od niej ucieka? (osa)
Liście są takie i trawa też,
Jaki to kolor, już przecież wiesz! (zielony)
Pióra czarno-białe, buciki czerwone,
Uciekają przed nim żaby, gdy idzie w ich stronę. (bocian)
lZabawa ortofoniczna „Wiosenne porządki”lProwadząca dzieli dzieci na dwie grupy: chłopcy naśladują ruchy i dźwięki związane z zamiataniem szczotką, wymawiając szu, szu, szu, dziewczynki-związane z odkurzaniem, wymawiając żżż. Grupy na zmianę bawią się w sprzątanie, reagując na słowa: odkurzacz lub szczotka lub dźwięki szu, szu, szu lub żżż.
lZabawa artykulacyjna „Wiosenne wierszyki”lProwadząca prosi dzieci o dokończenie wierszyków rymującymi się wyrazami:
Lata osa koło................nosa.
Radują się dzieci, gdy słonko mocno .......................świeci.
Za chwilę zakwitną żółte .......................żonkile.
Drzewa koronę zdobią pączki....................zielone.
Piękna i radosna przyszła do nas.........................wiosna.
Leci muszka koło..................uszka.
Ten kwiatek nazywa się .............bratek.
Wlazł kotek na ...................płotek.
Ryby pływają, a ptaki .............latają.
Kwitną na łące kwiatki................pachnące.
5.Zabawa relaksacyjna „Odpoczynek”:
Dzieci kładą się na dywanie i przy spokojnej muzyce odpoczywają po wiosennych porządkach. Zwracamy uwagę na prawidłowy tor oddechowy.
TEMAT: Urodziny Renatki.
CELE:
u doskonalenie sprawności artykulatorów
· wdrażanie narządów artykulacyjnych do wyraźnej pracy podczas mówienia
· rozwijanie słuchu fonemowego i percepcji słuchowej
· utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Swobodna rozmowa z dziećmi nt. urodzinowego przyjęcia. Dzielenie się z koleżankami i kolegami wspomnieniami ze swoich urodzin.
2. Zabawa słuchowa „Renata i jej goście”
Prowadząca przedstawia dzieciom lalkę o imieniu Renata. Mówi, że na jej urodziny przyszło dużo gości. Wymienia różne imiona, prosi, aby dzieci potrząsały podniesionymi dłońmi, kiedy w wypowiadanym imieniu usłyszą głoskę „r”.
3. Zabawa słowno – artykulacyjna „Prezenty”
Osoba prowadząca rozkłada obrazki. Prosi dzieci, aby wskazały te, których nazwy:
*rozpoczynają się sylabą „ra”
*rymują się ze słowem „kura”
*rozpoczynają się grupą spółgłoskową „dr”
*rozpoczynają się sylabą „ro”
*zawierają dwie głoski „r”
*rymują się ze słowem „korek”.
Informuje, że pozostałe obrazki to prezenty urodzinowe Renatki.
lZabawa słuchowa –„Samochody”lProwadząca rozkłada na podłodze gazety, w ilości odpowiadającej liczbie dzieci. Umawia się z nimi, że są to garaże. Prosi, aby uczestnicy poruszali się po sali, naśladując dźwięki samochodów (robią motorek wargami, wymawiają brum.., brum...), a po usłyszeniu dźwięku tamburyna, stanęli na jednej z gazet. W każdej następnej kolejce zmniejsza się liczbę garaży, zbierając jedną gazetę. Dziecko, które nie znajdzie wolnej gazety, „parkuje” we wskazanym miejscu.
lZabawa relaksacyjnalDzieci kładą się na dywanie, układają ręce na brzuchu i przy spokojnej muzyce odpoczywają po przyjęciu urodzinowym. Prowadząca zwraca uwagę na prawidłowy tor oddechowy. Dziękuje dzieciom za aktywny udział w zajęciach.
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]